Monday 14 December 2009

Le Petit Nicolas

Το γνωστό βιβλίο "Ο Μικρός Νικόλας" του René Goscinny, δημιουργού του Αστερίξ, έγινε ταινία και κάνει πρεμιέρα στην Ελλάδα την παραμονή των Χριστουγέννων.

Παρακολουθήστε το τρέιλερ:



Το βιβλίο για να είμαι ειλικρινής το διάβασα για πρώτη φορά τον Οκτώβριο στα γαλλικά., καθώς μου το έκαναν δώρο. Δεν είχε τύχει ποτέ στο παρελθόν να το διαβάσω. Μερικές φορές που είχα βρεθεί στο public είχα ξεφυλλίσει την ελληνική μετάφραση και τα αποσπάσματα που είχα διαβάσει (αγοράκια να παίζουν ξύλο) δεν με τραβούσαν να το αγοράσω αν και ήθελα να δω περί τίνος πρόκειται.


Το αυθεντικό βιβλίο είναι γραμμένο στο πρώτο πρόσωπο και είναι ιστοριούλες που διηγείται ο μικρός οχτάχρονος Νικόλας. Κάθε ιστοριούλα δεν ξεπερνά τα 3-4 φύλλα και πλαισιώνεται από τα σκίτσα του Jean-Jacques Sempé. Το βιβλίο επομένως δεν έχει κάποια δομή, δηλαδή αρχή μέση και τέλος αλλά οι ιστορίες αυτές θα μπορούσαν να μπουν σε οποιαδήποτε σειρά. Σε κάθε ιστοριούλα ο Νικόλας μας παρουσιάζει από την αρχή τους φίλους του με τα ονόματα και τα χαρακτηριστικά τους. Αυτό γίνεται γιατί κάθε ιστορία εμφανιζόταν στο περιοδικό Pilote (στο ίδιο περιοδικό όπου πρωτοεμφανίστηκε και ο Αστερίξ) πριν να συγκεντρωθούν και να εκδοθούν ως ένα ενιαίο βιβλίο.

Οι ιστορίες του βιβλίου θα μπορούσε να είναι τυχαίες σελίδες από το ημερολόγιο ενός μπόμπιρα. Εστιάζονται κυρίως στο σχολείο, στη σχέση των μαθητών με την δασκάλα τους και τον επιτηρητή καθώς και στη σχέση του Νικόλα με τους φίλους του και τους γονείς του. Φυσικά το όλο πλαίσιο δεν αντικατοπτρίζει την σημερινή πραγματικότητα αλλά μας ταξιδεύει πίσω στην αυστηρή δεκαετία του '50, χωρίς όμως να αναφέρεται πουθενά η χρονολογία.

Διαβάζοντας κανείς το βιβλίο έχει πραγματικά την εντύπωση ότι μιλάει ένα μικρό παιδάκι. Η γλώσσα είναι πολύ απλή, πολλές εκφράσεις επαναλαμβάνονται και ο Goscinny χρησιμοποιεί λέξεις που εκφέρονται κατά κόρον από μικρά παιδιά.
Το βιβλίο δεν είναι απλά διασκεδαστικό αλλά είναι και μια έμμεση κριτική στον κόσμο των μεγάλων που τα παίρνουν όλα στα σοβαρά και ξεχνούν να είναι απλοί και ευχάριστοι. Για αυτόν ακριβώς τον λόγο, αν και οι ιστοριούλες δεν λαμβάνουν χώρα στην σημερινή εποχή και πιθανόν να ξενίζουν πολλούς, το βιβλίο εξακολουθεί να θεωρείται επίκαιρο και να έχει επιτυχία.

Το βιβλίο έχει μεταφραστεί σε πάνω από 30 γλώσσες. Τον Μάιο του 2009 ο Μικρός Νικόλας γιόρτασε τα 50 χρόνια του και θεωρείται πλέον ένα από τα κλασσικά έργα της γαλλικής λογοτεχνίας. Λόγω της μεγάλης επιτυχίας του Μικρού Νικόλα πέρα από το πρωτότυπο βιβλίο έχουν ακολουθήσει και άλλα όπως τα "Ο μικρός Νικόλας διασκεδάζει", "Οι διακοπές του μικρού Νικόλα", "Ο μικρός Νικόλας και η παρέα του", "Ο μικρός Νικόλας... έχει προβλήματα" και "Ο μικρός Νικόλας σε νέες περιπέτειες".

5 comments:

  1. Πολύ αγαπημένο και χιλιοδιαβασμένο βιβλίο! Νομίζω ότι τελευταία φορά το έπιασα στα χέρια μου προ δεκαετίας και τώρα που μου το θύμησες λέω να το ξαναψάξω! Κρίμα που δεν κατάλαβα τίποτε από το τρέιλερ!
    Καλησπέρα Δανάη μου!

    ReplyDelete
  2. Καλησπέρα Σοφία! Αν αποφασίσεις να δεις την ταινία θα έχεις και τους υπότιτλους και δεν θα έχεις πρόβλημα χεχε! ;)

    ReplyDelete
  3. Το πρώτο βιβλίο του "Μικρού Νικόλα" μου το έκανε δώρο ο θείος μου πριν από 25 περίπου χρόνια!! Πρόπερσι τα Χριστούγεννα έκανα δώρο στον εαυτό μου τον τόμο με τις ακυκλοφόρητες ιστορίες του. Τα βιβλία είναι καταπληκτικά και είναι κατάλληλα για τα μικρά αλλά και για τα κάπως μεγαλύτερα παιδιά όπως εγώ. Καλές Γιορτές.

    ReplyDelete
  4. Δεν έχω διαβάσει τα βιβλία (μου θυμίζουν λίγο τον Μικρό Πρίγκηπα που ποτέ δεν συμπάθησα) και η ταινία δεν έχει έρθει στην Αγγλία, οπότε αν τη δω, θα είναι σε DVD. Ενδιαφέρουσα φαίνεται πάντως.

    ReplyDelete
  5. Σοφία εγώ τον Μικρό Πρίγκιπα τον λατρεύω γιατί έχει βαθύτερα νοήματα και είναι από τα λίγα κλασσικά βιβλία που δεν βαριέμαι να ξαναδιαβάζω ακόμα μετά από χρόνια.

    Δεν θεωρώ δίκαιη τη σύγκριση με τον Μικρό Νικόλα που είναι περισσότερο ένα παιδικό βιβλίο που διαβάζοντάς το άθελα μου έκανα μια σύγκριση των όσων περιγράφονται στο βιβλίο με την ελληνική πραγματικότητα και κατέληξα στο συμπέρασμα ότι όσα διηγείται ο Μικρός Νικόλας είναι άμεσα συνυφασμένα με την γαλλική πραγματικότητα και έμοιαζαν κάπως ξένα σε εμένα. Δεν είναι ένα βιβλίο φαντασίας και φιλοσοφίας όπως ο Μικρός Πρίγκιπας!

    ReplyDelete